جامعه ایرانی جامعهای خواهد بود "توسعهیافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی با تأکید بر: مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهرهمند از امنیت اجتماعی و قضایی." این اولین بند از اهداف تعیین شده در سند چشم انداز 1404 ایران است. قرار است توسعهی ایران طی روندی حاصل شود که با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور متناسب، و اخلاق یکی از اصول بنیادی این روند باشد. اصول اخلاقی و ارزشهایی که فکر میکنیم پیامدهای مبارکی چون عدالت اجتماعی را با خود به همراه خواهد داشت.
بطور خاص، گسترش فساد در تعاملات متقابل انسانها با یکدیگر یکی از وضعیتهایی است که زوال اصول اخلاقی، عدالت و اعتماد اجتماعی تنها مواردی از مجموعه پیامدهای منفی آن هستند. در بحث گسترش فساد و مقابله با فساد آنچه اغلب به ذهن تداعی شده و مورد تاکید قرار میگیرد تلاش برای کنترل فساد اداری و انحرافاتی چون ارتشاء، اختلاس، خویشاوندگرایی و مواردی از این دست است. کمتر به این موضوع توجه میشود که این موارد در واقع محصول روندهایی هستند که انگیزهها و فرصتهای زیر پا گذاشتن قواعد موجود را فراهم میکنند. ضمن توجه به دانش موجود در علوم اجتماعی و مدیریت در پیشگیری از انحرافات و ساماندهی سازمانها، طرح مکرر این نکته مهم است که برای کنترل سیستماتیک فساد آنچه باید مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود، بسترهایی است که انگیزهها و فرصتهای بروز آن را فراهم میآورند.
باید توجه داشت گسترش فساد از هم افزایی نیروها و مجموعه سازوکارهایی ناشی میشود که از یک سو فرایندهای نظارتی، پیشگیرانه و کنترل کننده را دچار اختلال میکنند و از سوی دیگر در تعامل با بسترهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و با جذب ذینفعان، شبکههایی از بده – بستانهای فساد آلود چندگانه را فراهم مینمایند که مبادلات آلوده به فساد در آنها فقط به فساد مالی محدود نمیشود. ارتکاب به فساد در شبکههای فساد بر خلاف فساد مالی که غیرسازمان یافته است و توافق طرفین برای ارتکاب به آن کفایت میکند (مثلا توافق بر سر مبلغ رشوه)، سازمان یافته بوده و دارای قواعد خاصی در مراودات و مبادلات فاسد است.
هم افزایی این شبکهها در تعامل بین دولت و جامعه تداوم مییابد بنابراین معادله فساد شبکهای، از یک منظر کلی دارای دو متغیر تاثیرگذار است. یک طرف ذینفعانی (افراد یا گروهها) که در دستگاههای دیوانسالاری حضور دارند و در طرف دیگر قربانیانی (افراد و گروهها) که در جهت جبران ناکامیها، شکستها و تقلیل هزینهها، به ارتکاب فساد روی آورده، به بقای معاملات فساد آلود موجود در شبکه یاری میرسانند. فساد شبکهای در یک مجموعه، وقتی با سایر شبکهها و با سیستم نظارتی به سازگاری برسد تثبیت شده و شیوههای ایجاد و کنترل ارتباطات و فراهم آوردن امنیت در آن، قاعدهمند و نهادیته میشود.
لذا بررسی مکانیزمهای گسترش و سیستمی شدن فساد مستلزم بررسی روند شکلگیری، ماهیت و سازوکار معاملات اجتماعی آلوده به فساد است تا به دنبال آن، الگوهایی از تعاملات بدست آید که موقعیت، نقش، و قدرت عوامل شکل دهنده به شبکهی فساد را مشخص کرده و راه حلهای ممکن برای اصلاح مکانیزمهای معیوب را نشان میدهد. بنابراین یکی از رویکردهای بررسی فساد، توجه به معاملات اجتماعی فساد آمیز در شکل شبکهای از تعاملات متقابل است. چیزی که در این بین به عنوان فساد اتفاق میافتد تنها ارتشاء نیست بلکه در معنایی کلیتر نقض قاعده بیطرفی در ارتباط دولت با جامعه است و آنچه مورد معامله قرار میگیرد فقط پول نیست بلکه خدمات گوناگون اجتماعی، اقتصادی، نهادی و مواردی همچون اطلاعات و قدرت نمادین (مثلا نفوذ) را نیز شامل میشود.
بررسی فساد از منظر یاد شده نیاز به انگیزه، زمان، تمرکز، و کار گروهی دارد؛ شرایطی که میتواند در روند انجام رساله دکترا محقق شود زیرا فرض بر این است که دانشجوی دکترا با انگیزه است و زمان و تمرکز کافی برای بررسی دغدغه ذهنیاش را دارد. میماند کارگروهی که با حضور اساتید راهنما و مشاور قاعدتا باید در کارآمدترین شکل محقق شود. البته باید توجه داشت درآوردن الگوی تعاملات اجتماعی آلوده به فساد کار دشواری است نه فقط از این جهت که مستلزم مطالعات اکتشافی برای تشخیص افراد، گروهها یا نیروهای دخیل در این شبکهها (بسته به گستره و عمق پژوهش) و مطالعات تاریخی برای درک مسیر ایجاد و تداوم آنهاست، بلکه به این دلیل که مستلزم مواجهه با نهادهایی است که به راحتی به پژوهشگر آن هم از نوع جامعه شناساش اعتماد نمیکنند. البته اینها مشکلات سطح دوم هستند. در سطح اول اصولا فکر روی چنین تحقیقاتی با منطق عقلانیت ابزاری جور در نمیآید زیرا از همان ابتدا با موضوعی پیچیده و پرابهام روبرو هستید که انتخابش به عنوان موضوع تحقیق مانند وارد شدن به بخش مه آلود جادهای ناآشناست که نمیدانید قبل از تمام شدن بنزین و به لطف وزش بادها میتوانید از مه خارج شوید یا نه! ضمن اینکه در همین مشکلات سطح اول این را هم میدانید که از چنین رسالهای نمیتوانید چندین و چند مقاله در بیاورید و مایه مباهات خودتان و استاد راهنمایتان باشید! خیلی تلاش کنید و حواستان جمع باشد و همهی وقتی که در اختیار دارید را فقط روی رساله متمرکز باشید، یک یا دو مقاله علمی پژوهشی داخلی و یک مقاله در مجلات ISI خواهید داشت. در چنین مسیری نیاز به حضور اساتید راهنما و مشاور دغدغهمند، باانگیزه، دلسوز و توانایی دارید که تماما درگیر مشکلات سطح اول نباشند. ناگفته هویداست که حضور چنین افرادی تا چه حد در حرکت از دل فضای مبهم در جهت مسیر درست، و در جهت تولید محصول علمی معتبر از کار پژوهشی حیاتی است.
- ۰ نظر
- ۱۶ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۱۶